· 

Weer of geen weer?

Een belangrijk element voor landschapsfotografie is het weer. Je kunt min of meer stellen dat het weer de foto maakt of breekt. Toch blijft het weer een oncontroleerbaar iets. Je kunt je vasthouden aan enkele gezegden, zoals ‘avondrood geeft regen in de sloot, na regen komt zonneschijn, Zuidwest is regennest, etc., maar in de voorbereiding wil je toch met iets concreets aan de slag. In deze blog neem ik je mee in diverse weertypen voor de landschapsfotografie. Ik geef je handige tips en trucs zodat ook jij je niet laat verrassen door een plons water.

 

 

De belangrijkste vraag voor landschapsfotografie is; waar wil je gaan fotograferen. Oftewel je locatie. Dit is niet alleen belangrijk voor je compositie en je eindresultaat, maar ook met betrekking tot het weer. Welk weertype past het beste bij deze locatie. Welke sfeer wil ik meegeven en welk weertype past daar dan het beste bij? Je zult begrijpen dat het ‘voorspellen’ van het weer een belangrijk onderdeel is van mijn voorbereiding. Ik let dan met name op bewolking, wind, regen/zonneschijn en temperatuur.

 

Bewolking

 

Wolken geven dynamiek aan je foto. Vergelijk eens twee foto’s met dezelfde compositie, maar de één heeft mooie bewolking en de andere strakblauwe lucht. Je zult merken dat de foto met de bewolking het meest trekt. Wolken geven vulling aan de ‘lege lucht’ en kleuren tijdens/na een zonsondergang (of voor een zonsopkomst) mooi mee. Om te kijken of op een locatie voldoende bewolking met open stukken is, gebruik ik satellietbeelden. Een belangrijke app die ik hanteer is sat24.com. Ook is deze app via internet op je pc te gebruiken. Omdat dit satellietbeelden zijn, geven ze een nauwkeurige indicatie van bewolking. Indien het thuis regent en de satellietbeelden geven een naderend open bewolkingsdek aan, kun je dus gerust op pad gaan. Gezien de loop van de bewolking kan je bij benadering een inschatting maken waar deze open gaten te zien zullen zijn. 

 

Wind

Ook de wind is een belangrijke factor in de landschapsfotografie. Met een windkracht 4 of hoger is long exposurefotografie in het veld lastig, maar kan wel weer dramatiek aan het strand geven. Ook de richting van de wind geeft een indicatie. Als de wind uit het oosten komt, kan dit wijzen op grote drukverschillen met grote kans op storm. Een soortgelijk iets heb je bij harde wind. Dit wijst op hogedrukverschillen, wat een aanwijzing is voor komend slecht weer. Een handige tool is een (digitale) barometer. Een barometer geeft aan wanneer er mooi of slecht weer op komst is.

Met windkracht 1 heb je grotere kans op mist. Hiervoor is nog wel iets anders belangrijk, namelijk de temperatuurverschillen tussen lucht en water/land. Een handige app om te kijken of er mist is, is buienradar. Als je de app opent zie je rechts bovenin een knap met 3 vierkantjes ‘op elkaar’. Als je daarop klikt kan je de knop van ‘mist’ kiezen. Deze pagina geeft het ‘zicht’ weer. Indien er mist hangt zal je witte delen over ons land zien. Het is dan alleen nog je spullen pakken en naar die plek rijden.

 

Regen/zonneschijn

Natuurlijk wil je een foto met mooie kleuren van de zonsopkomst en de zonsondergang. In een eerdere blog schreef ik dat het goed is om minimaal een half uur voor zonsopkomst en een half uur na zonsondergang op locatie te zijn/blijven. Voordat de zon opkomt, schijnt de zon eerst vanachter de horizon tegen de wolken. Voordat de zon dus opkomst heb je al mooie kleuren in de lucht. Bij de zonsondergang heb je dit dus omgekeerd. De kans op mooie kleuren in de lucht heb je vooral ’s morgens. De reden is dat de lucht dan nog vochtig is, waardoor de kleuren intenser lijken. Daardoor is ’s morgens de kans op bewolking ook groter.

Maar niet alleen zonneschijn, ook een mooie regenbui is fotogeniek. Denk aan een donkere lucht waaruit je de bui ziet ‘stromen’. Beiden beïnvloeden de sfeer van je foto. Voor mij belangrijke apps om het weer in de gaten te houden zijn weeronline, weer & radar, buienradar en in het veld buienalarm. De laatste genoemde app geeft een alarm als een bui nadert. Zo kom je toch droog in de auto!

 

 

Temperatuur

Ook de temperatuur geeft een indicatie van mogelijke weertypen. Denk bijvoorbeeld aan het voorjaar en de herfst. Het water/land kan dan koud zijn, terwijl er warmere lucht boven hangt. Dit vergroot de kans op mist. Het je in het voorjaar en/of herfst een hogere temperatuur met weinig wind, check dan ruim voor zonsopkomst of er mist is/komt. Hogere temperaturen in de zomer kan, in combinatie met onstabiel weer, leiden tot onweer. Bij een langdurige periode met hoge temperaturen kunnen stofdeeltjes in de lucht komen. Hierdoor kan de lucht tijdens zonsopkomst/zonsondergang mooi rood kleuren.

 

 

In deze blog heb ik je enkele aspecten, zonder volledig te kunnen zijn, van mijn voorbereiding omtrent het weer laten zien. Hopelijk heb je er wat aan gehad. Indien je vragen hebt, laat het gerust hieronder weten. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

FOTO VAN DE MAAND

Foto van de maand: mei 2023
Nat weiland

WIE BEN IK?

Mijn naam is Jan Koppelaar (1984) en ben vanaf 2011 een enthousiast hobbyfotograaf. In 1999 kreeg ik mijn eerste analoge spiegelreflexcamera. Vanaf 2011 ben ik steeds serieuzer mijn hobby aan het uitoefenen. Ik ben een autodidact. Dat wil zeggen dat ik de techniek mezelf heb aangeleerd door veel naar foto's van anderen te kijken, maar ook door veel foto's te maken.

Ik woon in de Alblasserwaard. Een ....

FOTO VAN HET JAAR 2022

klik voor grotere foto!
Een deken van mist