· 

Photostory of...Scharendijke

 

Een goede voorbereiding is het halve werk luidt het spreekwoord. Echter gaat dit met fotografie niet helemaal op. Binnen landschapsfotografie zit altijd een onzekere factor; het weer. Natuurlijk kun je het weer voorspellen en hierop anticiperen. Maar het weer blijft grillig en kan zomaar omslaan. Moet je daarom maar niet voorbereiden en ter plekke maar kijken hoe de situatie is? Ik ben van stellige mening dat dit niet zo moet zijn. Met een goede voorbereiding reduceer je de onzekere factoren tot een minimum. En ja, dan blijft er altijd een percentage onzekerheid, maar dat maakt landschapsfotografie ook zo leuk!

 

 

 

Het hierboven beschrevene geldt ook voor de foto ‘Stand alone’, gemaakt in Scharendijk (Zeeland, Nederland). Eind januari ben ik begonnen met de voorbereiding van deze foto. Allereerst zocht ik precies uit waar deze ‘uitkijktoren’ zich bevond. Dat bleek bij Scharendijke aan het Grevelingenmeer te zijn. Een vluchtige blik op de routeplanner maakt duidelijk dat deze locatie een uur rijden van mijn woonplaats is. Hiermee moet ik rekening houden en op tijd vertrekken. Op google Earth is geen punt van een 360 graden foto. Hierdoor krijg ik moeilijk overzicht van de locatie. Ik probeer mij een beeld te vormen en uit te zoeken wat beter is: een zonsondergang of een zonsopkomst. Ik kom, na enig speurwerk, tot de conclusie dat deze locatie beter geschikt is voor een zonsondergang. Een volgende stap is het downloaden van de getijdenboek van het Grevelingenmeer van de site van duikers die regelmatig in het Grevelingenmeer duiken. Ik ga op zoek naar een geschikte datum waarop zonsondergang en laag water bij elkaar komen. Dit blijkt vrijdag 1 maart het geval te zijn. Omdat het voorjaarsvakantie is en ik vrij ben, blok ik deze middag en avond in mijn agenda.

 

 

 

In de week van 1 maart hou ik voortdurend het weer in de gaten. De voorspellingen zijn niet echt gunstig, maar wel wisselend. Het weer is niet stabiel (begin van de week schitterend weer, einde van de week meer wisselvalliger) en dat biedt wellicht mogelijkheden.

 

Op de dag zelf is het weer somber en grijs. Ook deze dag volg ik het weer nauwkeurig. Mijn verstand zegt dat het moeilijk wordt en dat ik rekening moet houden dat het ‘feest’ niet doorgaat. Mijn gevoel zegt dat ik gewoon moet gaan, al is het maar om de locatie te verkennen en er even uit geweest te zijn. Ik start de website www.sat24.com op waardoor ik op de satellietbeelden een actueel beeld van het wolkendek krijg. Hieruit blijkt dat vanuit het noordwesten opklaringen komen. Een uur later controleer ik deze site nog een keer. Ook niet blijkt nog steeds dat er opklaringen komen. Reden om mijn spullen te gaan pakken en op weg te gaan naar Scharendijke. Ondertussen maak ik een vlog van deze fototrip.

 

 

 

Eenmaal aangekomen op locatie kan ik mijn geluk niet op. Een schitterend wolkendek, aangelicht door de ondergaande zon. Wat ben ik blij dat ik toch gegaan ben. Snel pak ik mijn spullen uit en begin te fotograferen. Ik word getrakteerd op een mooie zonsondergang. Geen mens is in de omgeving, ik ben even alleen met de natuur.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

FOTO VAN DE MAAND

Foto van de maand: mei 2023
Nat weiland

WIE BEN IK?

Mijn naam is Jan Koppelaar (1984) en ben vanaf 2011 een enthousiast hobbyfotograaf. In 1999 kreeg ik mijn eerste analoge spiegelreflexcamera. Vanaf 2011 ben ik steeds serieuzer mijn hobby aan het uitoefenen. Ik ben een autodidact. Dat wil zeggen dat ik de techniek mezelf heb aangeleerd door veel naar foto's van anderen te kijken, maar ook door veel foto's te maken.

Ik woon in de Alblasserwaard. Een ....

FOTO VAN HET JAAR 2022

klik voor grotere foto!
Een deken van mist